Kierat

Numer inwentarzowy Czas powstania Wymiary w cm.
IPRM/ETN/46 XX w.
  • Wysokość: –
  • Szerokość: –
  • Głębokość/długość: –

Opis

Kierat niekompletny.

Na kole kieratu znajdują się napisy: Bracia Pospisil oraz z drugiej strony – Zdołbunów, nad napisem herb.

Historia     obiektu

Kierat, maneż, kołowrót – urządzenie wykorzystujące siłę pociągową zwierząt (koni lub wołów) do napędu stacjonarnych maszyn rolniczych takich jak sieczkarnia, wialnia czy młocarnia, bądź do wydobywania wody.

Kierat jest zespołem przekładni zębatych, najczęściej składający się z dwóch par kół, przymocowany do ramy. Największe z kół było połączone z dyszlem służącym do zaprzęgania zwierząt pociągowych. Zwierzęta obracały przekładnię chodząc po okręgu o średnicy ok. 10 m. Napęd z kieratu do maszyn stojących w odległości kilkunastu metrów przekazywany był za pomocą wału. Wał składał się z kilku odcinków połączonych przegubami.

Pierwsze kieraty były zbudowane całkowicie z drewna, łącznie z kołami zębatymi. W XIX wieku, w Polsce, rozpoczęto budować kieraty ze stali i żeliwa. Elektryfikacja wsi i upowszechnienie się silników elektrycznych na początku lat 60. XX wieku spowodowały, że kieraty na polskiej wsi wyszły całkowicie z użycia.

Kierat konny „polski”, z XVII w. z poziomym wałem linowym, jest najstarszą konną maszyną transportową. Urządzenia takie montowano nad szybami kopalń w Wieliczce i w Bochni już od połowy XV w. W siedemnastym stuleciu zaczęto instalować je także pod ziemią.

Źródło: wikipedia

Stan zachowania:

zły

Opis dźwiękowy:

brak

Licencja:

ccLicencja CC BY 3.0 Polska